marți, 5 iulie 2011

Criza din educatie

In tot circul iscat de prima data cand dupa ’90 elevii nu au mai putut copia la examenul de bacalaureat, toti s-au repzit sa caute vinovatii, sa puna degetul pe cel putin o persoana care sa fie “trasa la raspundere” pentru lipsa de performanta a acestei generatii.

Ba mai mult, s-au gasit unii care sa spuna ca “elevii sunt de vina”. Minunat! Am rezolvat-o simplu si la obiect. Se pare ca nimeni – sau nu am vazut eu – nu spune ca intregul sistem de educatie numai este corelat cu necesitatile acestei epoci. Ca in sensul larg, nimic esential nu s-a schimbat de peste 120 de ani.

Daca ai curiozitatea sa te uiti pe TED sau YouTube la prelegirile lui Sir Ken Robinson intelegi iute si fara gres in ce loc ne aflam noi astazi si unde ar trebui de fapt sa fim.

Constati ca spusele lui nu sunt atat de sofisticate, ba din contra, bunul simt si logica razbate din tot discursul lui. Nimic din ce ne infatiseaza nu pare nelalocul lui sau abscons.

http://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U&feature=related

sau

http://www.youtube.com/watch?v=iG9CE55wbtY

Ma indoiesc tare ca in tara asta as fi singurul care a vazut si a luat nota de lucrurile pe care ni le infatiseaza el.

In schimb, o natie ca noastra, unde dezbaterea este inlocuita cu injuratura, viziunea cu acuzatia, strategia cu “descurcatul de azi pe maine” situatia de azi devine fireasca si normala. Anormala pare severitatea cu care s-a monitorizat examenul si standardele ridicate cu care au fost evaluati elevii, indiferent de tipul de liceu pe care l-au absolvit acestia. Acesta din urma fiind putin deplasat, sa recunoastem.

Dar in ansamblu, ministrul educatiei a facut o treaba buna! A demolat in fine mitul calitatii invatamantului Romanesc, a olimpicilor si a marii inginerimi analfabeta!

Asta este realitatea, cruda si “neparfumata”. Liderii sindicali, trebuie sa recunoasca in final ca ei conduc o gloata corupta si lipsita de profesionalism si vocative, in proportie de peste 70%, cred eu. Poate ma insel, Doamne ajuta! Iar acest lucru se aplica tuturor categoriilor sociale, fara exceptie. Toata lumea fura pe rupte, ce apuca! Cei mai “napastuiti” – adica cei de la privat, fura si ei timpul….ca altceva nu pot. Dar tot furt se cheama daca pierzi vremea la birou sau pe la clienti – asa ii spui sefului – si tu in vremea asta esti platit.

Reforma invatamintului este nevoie sa inceapa mult mai de jos, de la modul in care ii invatam pe copii de la gradinita si terminand cu universitatile.

Am uitat menirea invatamintului ca atare: sa inoculeze copiilor si tinerilor comportamente si atitudini valide pentru o societate bazata astazi pe cunoastere si valori sociale si morale. Cu alte cuvinte rolul lor este sa cladeasca caractere si nu niste momai abulice si analfabete, nauci si fara niciun scop in viata. Fara repere morale, etice sau fara respect fata de munca, creatie, arta, dragoste fata de oameni si natura.

Din perspectiva asta “viitorul nu suna bine deloc”! De ce? Simplu, fiindca aceeia cu aceste calitati amintite mai sus sunt din ce in ce mai putini si vor conduce o societate care va intelege din ce in ce mai putin din tot ce reprezinta astazi cunoasterea.

Ura, resemnarea, furia, frica, frustrarea, invidia, acestea vor fi sentimentele ce vor domina sociatatea de maine.

Pentru iubire, dragoste, compasiune, recunostinta, umilinta, frumos, respect, candoare este necesara multa educatie si nu de orice fel.

Cand il aud pe Funeriu vorbind de competente ma apuca nervii! Baiatul asta nu are habar ce sunt acelea competente! Competenta = informatie/cunoastere + experienta

Competenta este despre A FACE si nu despre A STII!

Dar pentru el care nu a facut mare lucru la viata lui ci numai a invatat – de fapt a memorat niste cunostinte – e complicat de inteles.

Pentru tineri e important astazi nu sa stie sa rezolve ecuatii diferentiale, ci sa stie sa scrie o scrisoare, sa stie cum sa invete, cum sa deosebeasca ce este moral de imoral, ce este etic si ce nu, ce inseamna gandirea critica, creativitatea, cum pot sa-si convinga un prieten sau un coleg sa realizeze impreuna ceva, cum sa nu moara daca ramine singur in padure, cum functioneaza natura, sa recunoasca valorile umaniste, sa stie valoarea pe care o da o echipa membrilor sai, sa stie ce este aceea loialitatea si la ce este buna.
Stiintele sociale, umaniste desi sunt recunoscute ca fiind cele mai importante in ziua de azi, lipsesc aproape cu desavarsire din programa scolara. Comunicarea, gestiunea conflictelor, leadership, negociere, inteligenta emotionala si multe altele asemenea sunt considerate in continuare un moft sau ceva ce numai adultii pot intelege sau au nevoie. Dar pentru adulti de obicei este prea tarziu si mult prea costisitor ca sa-si poata permite.

Educatie fara dragoste nu se poate! Asa ca dragii mei, data viitoare alegeti conducatori iubitori de neam dar mai ales de oamenii, orice culoare ar avea acestia. Oameni cu viziune pentru tot poporul acesta, nu doar pentru unii.

Cum ii gasim? Simplu, aceia carora le place sa vorbeasca cu alti oameni. Nu doar sa se auda pe sine vorbind – ci sa stea de vorba cu altii si mai ales sa asculte!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu