…si
continuand subiectul, revenim la conflicte ci managementul acestora.
Fiecare
companie are un fel al sau de a trata astfel de subiecte. Colericii sau
istericii tipa, fac scandal, ridica vocea si vorbesc repede. Introvertii,
depresivii inghit in sec si pornesc morisca gandurilor “necurate” si tot asa
fiecare tipologie isi are propria sa metoda de a reactiona sau de a infrunta
conflictul. Important nu este sa vreti sau sa tineti mortis sa-i schimbati pe
ceilalti ca sa fie asemenei voua, ci sa le intelegeti rationamentul si firea si
sa ii faceti sa spuna ce au de spus, acolo, la sedinta si in public.
Rolul
CEO-ului este ca sa nu lase pe nimeni sa “se ascunda”, sa taca in coltul lui,
ci sa-si exprime pozitia, asa cum stie el sau ea si sa nu lase lucrurile
importante nespuse. Altminteri cu prima ocazia va izbucni cu acel binecunoscut:
“vedeti, v-am spus eu de la inceput ca nu o se mearga…”. Sabotajul prin lipsa
reactiei sau a lipsei de implicare in executia deciziilor este cea mai comuna
reactie ce o puteti vedea.
Sedinta se
incheie si lumea pleaca crezand ca desi unii au tacut tot timpul, sunt totusi
de acord cu decizia luata. Nimic mai fals! Asa cum spunea si Patrick Lencioni,
“putem fi de acord ca nu suntem de acord” dar daca ne spunem deschis parerea si
Liderul decide in final, dupa ce a auzit toate parerile exprimate, divergentele
trebuie sa inceteze si echipa sa treaca la executie precum degetele de la o
singura mana.
Pentru ca lipsa capacitatii de a
dezbate – atat de civilizat pe cat se poate si fara sa ranim pe nimeni – duce
la urmatoarea disfunctie care este lipsa
angajamentului personal.
Si in consecinta la acel “Vedeti,
v-am spus eu…” si sabotajul ce urmeaza. Draguta este urmatoarea poveste: la un
client la care am asistat la sedintele de Board, majoritatea taceau si vorbea
mai mult CEO-ul sau CFO-ul. Dupa cateva ore de asa zise dezbateri, sedinta de
incheia si toti pleacau cu capetele in pamint. Treceau zile si saptamani si
nimic nu se intampla din ce s-a decis sau mai rau, unele decizii se implementau
cu jumatati de masura. De ce? Simplu, pentru ca nimeni nu avea curajul sa-l
infrunte “pe balaur”. Iar el, “Balaurul” credea ca oamenii sunt de acord cu el
si chiar ii lauda ca sunt oameni tare linistiti si cumsecade! “Balaurul”
saracul, traia intr-un basm numai de el stiut! Alteori, ieseau pe usa si nu
spuneau nimic, fugeau la o tigara si acolo, cate 2-3 incepeau sa discute pe
marginea sedintei si abia atunci am observat ca incepea sedinta adevarata! Dar in
lipsa liderului si a altor oameni ce ar fi avut lucruri de spus si mai ales de
ascultat. Asa ca daca sunteti CEO aveti grija ca toata lumea responsabila sa
spuna ce are de spus, acolo in plen!
Mai exista o
varianta vazuta de mine, sedinta are loc intr-un mod efervescent, ca sampania, toti se
cearta ca chiori, se balacaresc si la sfarsit decid sa se vada saptamana
urmatoare, sa decida ce acuma nu au fost in stare. Nimeni nu vrea sa-si asume ce este de facut
si nici sa rupa egalitatea de forte ce inca nu a inclinat balanta intr-un mod
consistent. Liderul era ceva mai las, in acest caz. Ezitant si mereu aflat in
dileme si trileme.
OK, ce ati
zice sa aveti o sedinta la iarba verde? Sigur, colegii s-ar uita mai ciudat la
voi la inceput, dar ce poate fi mai rau de atat? Ce ati zice, sa tineti sedinta
pe rand in biroul cate unuia dintre voi sau de fiecare data in alta sala sau in
alt loc? Acest lucru creeaza o mica disruptie de la rutina, aduce creativitate
si nu iin ultimul rand fun. Daca nu te poti distra la munca, atunci cand o sa
apuci sa te distrezi…dupa 9 seara? Nu zau! De aceea cluburile sunt arhipline
vineri si sambata seara cu puzderie de oameni care-si ard creierii cu muzica
tare, mult wiskey si bere, astepand ca lunea sa vina cat mai tarziu si sa le
treaca mahmureala pina atunci. Munca trebuie sa fie fun. Viata se presupune ca
ar trebui sa fie fun. Nu doar vineri
seara si sambata.
Lipsa angajamentului
duce la urmatoarea disfunctie si anume la evitarea
asumarii responsabilitatii. Fara responsabilitate, orice ai face, se duce
totul de rapa. Nu exista invatare, nu exista calitate si nici grija pentru ce
poate insemna intr-o companie calitatea.
In lipsa invatarii nu vom face erori, toata lumea “se va acoperi” cu documente
si firma se va scufunda incet si trist.
Puteti
incepe prin a introduce subiectul responsabilitate in sistemul de evaluare a
personalului. Stiu, nu este simplu, dar intreaba-te! Cat de tare iti doresti sa
reusesti? In foarte multe companii vezi pe pereti sau pe site trecuta
responsabilitatea ca si valoare. Dar hai sa mergem la biroul de “customer
service”sau after sales – sa vedem daca-l gasim mai intai – si apoi sa vedem
cum stam cu responsabilitatea! Initiati un premiu pentru acest subiect! Daca nu
aveti idei, intrebati-va angajatii! Ei au cu duiumul, numai sa-i asculte
cineva!
Lipsa
responsabilitatii duce la ultima disfunctie si anume la lipsa de atentie la rezultate. Si daca rezultatele nu te
interseaza, atunci ce te mai intereseaza? Jocul de-a business-ul este pe bani
si pe “oamenii importanti”, adica pe cei din varful piramidei, nu-i intereseaza
decat banii sau altfel spus, rezultatele. Am spus-o si o mai spun: Oamenii sunt platiti
sa dea rezultate si nu explicatii”!
Observabil
la companiile care nu dau atentie rezultatelor este ca se converseaza mult pe
teme colaterale “subiectului dureros”. Se bate campii pe subiectul calitate,
cercetare, cote de piata, se barfeste mult, ce fac prost sau bine concurentii
si mai putin despre cum stam noi, cum vedem viitorul, ce initiative avem, cum
contracaram actiunile competitorilor, etc.
In prima
faza se cauta vinovatii in mediile externe organizatiei de tipul: criza este de
vina, lipsa reglementarilor din piata,
guvernul cu taxele astea mari, coruptia din vami, munca la negru,
piratii care fac produsele contrafacute, chinezii si multe altele.
Cand vremea
“trezirii” vine, toti incep sa caute “tapul ispasitor”, de obicei Directorul de
Vanzari, cel de Marketing sau Productie, mai rar CFO, Logistica sau HR. Astia
de obicei sunt mai la adapost cand vine primul val.
Puteti avea
sisteme saptaminale de urmarire a rezultatelor. Nu este nevoie sa vezi ca a trecut
luna si nu au facut mai nimic oamenii tai. Tot asa cum nu este nevoie sa fii
chemat la politie sa-ti ridici copilul pt ca a fost prins beat la volan si fara
permis. Sunt o gramada de semne inainte de acest lucru care “iti spun” clar ca
asta va urma!
Noi am fost
obisnuiti de mici sa lucram in salturi si nici azi nu-i invata pe tineri ca
s-ar putea face si altfel. Inveti in sesiune, restul timpului la bere cu baietii!
Muncesti la sfarsitul lunii, tragi tare mereu pe ultima suta de metri. Nu
degeaba avem noi vorba aia cu porcul si cu Ajunul.
Celebreaza
implinirile si fa-le cunoscute in toata firma! Celebreaza-i pe campioni si fa-i
faimosi in firma! E bine ca oamenii sa vada ca se poate si ca dincolo de bani
mai sunt multe alte recompense! Ca de exemplu, ce ai zice de o un job cu multa
distractie si creativ?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu