Titlul cred ca poate lasa pe multi manageri contrariati
sau chiar se pot simti nedreptatiti.
Cand spun lasitate, nu ma refer la opusul
curajului de a lua masuri drastice, sau de a lua decizii grele sau sa-si asume
riscuri sau responsabilitati. Ma refer la curajul de a face ceea ce este
important de a fi facut in raport cu angajatii tai, de a discuta performanta
lor si de a le oferi feedback clar, onest si la obiect, ori de cate ori este necesar. Si de foarte multe
ori este necesar.
O sa ma explic.
Managerii sunt lasi pentru ca se feresc sa spuna
lucrurilor pe nume uneori, se feresc sa
spuna ca „x” nu-si face treaba bine. Se feresc sa i-o spuna si lui /ei in fata, intr-o conversatie unu-la -unu.
Se feresc sa spuna unui angajat ca performanta
lui/ei nu este cea buna, ca avem o problema. Uneori ii vezi ca pun pe altii
sa-ti zica, asa confidential: „vezi ca mi-a zis sefa sa-ti spun ca nu prea ii
place asta sau ailalta la tine”.
Ce rezuta de aici? Si mai multa comunicare
informala – numita uneori si barfa. Cand tu ca si sef incurajezi barfa, prin
astfel de atitudini, nu te poti astepta la nimic bun din partea angajatilor
tai.
Este important sa poti sa comunici direct si
eficient cu orice subordonat al tau, sa spui ce ai de spus direct si fara prea
multe ocolisuri. Sigur, nu invit aici pe nimeni sa fie brutal sau nesimtit cu
angajatul, dar se pot spune lucrurile neplacute cu grija, utilizand cuvinte
alese si avand consideratie si respect fata de persoana in cauza.
Insa a nu spune angajatului cand greseste, ce
greseste, ce performanta a lui este nesatisfacatoare sau sub standarde, mi se
pare un gest nu doar de lasitate dar si lipsa de responsabilitate. A oferi feedback angajatilor tai este de
importanta cruciala, daca vrei sa imbunatatesti performanta intr-un mod
vizibil. Si nu de putine ori vezi manageri care isi lasa angajatii cu lunile sa
greseasca, sa fie lenesi si delasatori ca sa poata la sfarsitul anului sa-i
zica ca este concediat. Pentru ca unii manageri cu care am lucrat mi-au spus ca
nu au nicio problema sa concedieze oamenii. OK, dar inainte de asta cu 3 -4
luni, i-ai spus ca daca nu-si imbunatateste performanta va fi concediat? Ai
discutat cu el/ea despre un plan de redresare?
De ce sunt lasai manageri?
Pentru ca nu vor sa fie
alaturi de tine cand tu simti prost, stanjenit sau iti vine sa intri in pamant
de rusine. Caci stii si tu ca munca ta nu a fost la cel mai inalt standard,
stii si tu ca ai mai tras mata de coada. Dar este foarte important pentru un manager
sa poata sa-i spuna angajatului:
„Vezi ca
stiu ca si tu stii despre rezultatele tale. Si am luat nota de performanta ta slaba si iti spun ca este
inacceptabila in compania noastra. Hai sa vedem ce am avea de facut si cu ce
te-as putea ajuta eu, ca tu sa-ti imbunatatesti tu performanta.”
Doar atat si
credibilitatea ta ca si manager ar creste extraordinar de mult si implicit si
performantele tale. Sigur, urmeaza sa
stabilesti cu angajatul planul de imbunatatire a performantei lui.
Acum vorbind si intr-un alt plan, un manager bun ar fi bine sa aibe curajul si sa-l intree pe angajat: "Ce as putea face eu pentru tine ca performanta ta sa creasca?"
Este in intrebare grea, asa ca lasati angajatul sa se gandeasca, o zi, doua. Nu-i cereti un raspuns pe loc pentru ca i va fi dificil sa vi-l spuna.
Dar cu siguranta ca daca aveti curajul sa-l intrebati asta, raspusul lui sau al ei, va fi benefic amandoura. Relatia voastra de munca va avea numai de castigat.
Asa ca, fiti curajosi! Nu va speriati de oameni si nici nu va mai ganditi la ce vor crede ei daca eu spun asta sau altceva.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu